תפקיד המטפל בגמילה וקשר טיפולי מיטבי

תפקיד המטפל בגמילה וקשר טיפולי מיטבי

כאשר נכנסים למוסד גמילה מסמים, טיפול פסיכולוגי הוא חלק מהדיל. לפני תחילת הטיפול אי אפשר שלא לתהות, האם אכן הטיפול יהיה יעיל ויעזור להתמודד טוב יותר עם כל הבעיות. זו שאלה לגיטימית והניסיון מלמד שישנם גורמים שונים להצלחתו של טיפול, ביניהם: חומרת הבעיה, האמונה של המטופל שהטיפול יעבוד ורמת המיומנות של המטפל. 

אולם, מעל לכל הגורמים, ישנו גורם אחד שמשפיע על הצלחת הטיפול יותר מהכל והוא – איכות הקשר בין המטפל למטופל.

הקשר בין המטפל למטופל – מרכיב מרכזי בטיפול מוצלח

באופן מדהים, הקשר בין המטפל למטופל נמצא בלב הצלחת הטיפול. למעשה, "הברית הטיפולית" היא המנבא הטוב ביותר לשאלה האם הטיפול יצליח או לא. איכות הקשר הטיפולי קריטית להצלחת הטיפול בכל סוג של טיפול, בין אם מדובר בטיפול פרטני, בין אם בטיפול זוגי ובין אם בטיפול משפחתי. מה גם שאין זה משנה באיזה סוג של בעיה מטפלים, החל בדיכאון וחרדה ועד גמילה מסמים, בכל מקרה, איכות הקשר הטיפולי משפיעה על תוצאות הטיפול. 

למרות שברוב המקרים, המטפל והמטופל מסכימים על טיב הקשר ביניהם, התפיסה של המטופל לגבי איכות הקשר היא החשובה ויש לה השפעה משמעותית על הצלחת הטיפול. לרוב המטופלים תהיה תחושה אינטואיטיבית לגבי המטפל שלהם, ממש בתחילת הדרך, כבר לאחר הפגישה הראשונה או השניה. תחושה זו יכולה ממש לנבא, האם אכן יחוו שיפור במהלך הטיפול או לא. מטופלים שכבר למן הרגע הראשון מרגישים שלא הייתה כימיה על המטפל, יעזבו את הטיפול בשלב מוקדם, ולא יבזבזו זמן יקר על מטפל שאליו אינם מתחברים. 

מה מגדיר קשר טיפולי "טוב"?

מכיוון שהקשר בין המטפל למטופל יכול להשפיע במידה כה ניכרת על הצלחת הטיפול, מומחים לאורך השנים ניסו להבין מה מגדיר קשר טיפול "טוב". למעשה, קשר טיפולי מיטבי מבוסס על שלושה מרכיבים חיוניים: 

  • קשר רגשי – המבוסס על תחושות אמון, אכפתיות וכבוד. 
  • הסכמה משותפת – על מטרות ויעדי הטיפול
  • שיתוף פעולה – הכנת שיעורי בית, עבודה עצמית או מילוי משימות הטיפול. 

תכונות נוספות שיכולות ליצור קשר טיפולי טוב:

  • הסכמה כללית על מטרות ומשימות הטיפול – האם המטפל והמטופל סומכים האחד על השני.
  • קבלת החלטות משותפת – האם משתפים פעולה לגבי החלטות טיפוליות הנוגעות לאופן הטיפול.
  • מעורבות הדדית ב"משימות" הטיפול – האם פועלים בשיתוף פעולה להשגת מטרות הטיפול.
  • היכולת לקיים שיח על הקשר – האם יכולים לנהל שיח כנה על הקשר.
  • החופש לחלוק ולשתף תגובות ורגשות שליליים – האם יכולים לשתף ברגשות שליליים בנוחות.
  • היכולת להתגבר על קשיים או בעיות ביחסים – האם מצליחים להתמודד עם בעיות, קשיים ואי הבנות בצורה חיובית.

על המשמעות של "הקשר הטיפולי" 

חקר הקשר הטיפולי תמיד התמקד ביחסים בין המטופל והמטפל, אולם עם השנים ישנה הבנה לצורך בהגדרה רחבה יותר, אשר תכלול גם קשרים עם אנשים משמעותיים בחייו של המטופל, וההשפעה עליהם בעקבות הטיפול. שיפור הקשר עם אנשים קרובים קשור קשר הדוק להצלחת הטיפול. גם בעת טיפול זוגי, כאשר בני הזוג מצליחים ליצור לעצמם מרחב משותף ובטוח בו הם מסכימים על משימות הטיפול, המטרות והמעורבות של שניהם בהצלחת הטיפול, הדבר מעיד על קשר טיפולי מוצלח ומיטבי.

מה עושים מטפלים כדי ליצור קשר טיפולי טוב?

היכולת ליצור קשר טיפולי טוב עם מטופל אינה תלויה רק בניסיון של המטפל או ברמת ההכשרה שלו. למעשה, זה לא נדיר למצוא מטפל מתחיל אשר יוצר קשר טיפולי טוב עם המטופל, ממש כמו מטפל מנוסה יותר. למען האמת, מטפלים שמצליחים ליצור קשרים טובים עם מטופלים הם דווקא אלו אשר נאבקו בטיפולים קודמים עם קשרים לא מיטביים והשיגו, כתוצאה מכך, הבנות מעמיקות. מטפלים מתחילים יכולים להגיע לטיפול עם רמה גבוהה של מוטיבציה והם יהיו יותר רעננים, ומטפלים מנוסים יהיו זריזים יותר בזיהוי ופתרון בעיות בקשר הטיפולי.

למטפל יש תרומה חשובה לביסוס הקשר הטיפולי. ככל שהמטפל יהיה יותר אמפתי, מכיל ומבין יותר, כך המטופל ירגיש בנוח להיפתח. מרכיבים מהותיים נוספים יהיו פתיחות, גמישות והיכולת להתאים את הטיפול לצרכיו של המטופל. על המטפל גם להיות קשוב ולבקש משוב מהמטופל על התנהלות הטיפול, כך יוכל לבצע התאמות תוך כדי תנועה ולמקסם את שיתוף הפעולה.

מה עוזר למטופל ליצור קשר טיפולי טוב?

כאשר למטופלים יש כישורים בינאישיים ותקשורתיים טובים, יש סיכוי גבוה יותר שהם יצרו קשר טוב עם המטפל. לדוגמה, מטופלים כנים ופתוחים אשר יודעים כיצד לתקשר את הצרכים שלהם, יצליחו ליצור קשר טוב יותר עם המטפלים שלהם.

לכאן או לכאן, אם נתקלים בקשיים עם המטפל חשוב לדבר על כך בצורה ישירה. אם יש לכם שאלות, אל תחששו להציף אותן. תקשורת פתוחה וכנה היא הבסיס למערכת יחסים בריאה ויכולה לשפר את הסיכוי של הצלחת הטיפול במידה משמעותית.

ברשת אי-זון תמצאו את מיטב המטפלים

כדי להציע לכם את מעטפת הטיפול הטובה ביותר ברשת אי-ZONE אספנו את מיטב המטפלים שישנם, כל אחד בתחום התמחותו. צוות המטפלים שלנו מורכב מפסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מטפלים הוליסטיים ומדריכים, אשר כולם כאחד סימפטיים למצבכם, ויעשו כל שביכולתם כדי לעזור לכם לעלות על המסלול הנכון. 

אז אם אתם מחפשים מרכז גמילה פרטי ויוקרתי ובו מטפלים מהשורה הראשונה אנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם אחד המרכזים של רשת אי-זון ולקבל תכנית טיפולית המותאמת במדויק לצרכים שלכם!

תפריט

לפרטים וקביעת שיחה עם הצוות שלנו