יעוץ זוגי ומשפחתי במהלך הימנעות מסמים

יעוץ זוגי ומשפחתי במהלך הימנעות מסמים

ייעוץ זוגי ומשפחתי יכול לעזור אם אחד מבני הזוג או שניהם, מתמודדים עם התמכרות לסמים. התמכרות אינה משפיעה רק על האדם המכור, אלא גם על המשפחה, החברים הקרובים, החברים לעבודה ואולי יותר מכל דבר אחר – על היחסים עם בני הזוג. בין אם בני הזוג נשואים ובין אם מנהלים מערכת יחסים, אם אחד מהם סובל מהפרעת שימוש בסמים שני בני הזוג עשויים לסבול מכך, וזה עשוי להיות מאוד מאתגר לנהל זוגיות תומכת ובריאה, במיוחד אם האמון נשבר.

בנייה מחודשת של האמון עלולה להיות מאתגרת ללא הדרכה מקצועית, לכן קבלת ייעוץ משפחתי או זוגי עשויה להיות הפתרון. במסגרת הטיפול שני בני הזוג, או לחלופין בני המשפחה, יצרו מרחב משותף בו יוכלו לשתף את החוויות והרגשות שלהם ולקבל כלים שיעזרו להם לבנות מערכת יחסים אוהבת ובריאה. 

ייעוץ משפחתי וזוגי – מה זה בדיוק?

לא תמיד אנו יודעים להתמודד נכון עם סיטואציות שהחיים מזמנים לנו. למשל משפחות לבני נוער שסובלים מאנורקסיה אינם בהכרח יודעים מהו טיפול באנורקסיה, וללא ידע, עשויים לגרום יותר נזק מתועלת. אותו הדבר תקף בעת גמילה מסמים. לשם כך, ישנם טיפולים מקצועיים.

במסגרת ייעוץ משפחתי וזוגי המטפלים עוזרים לבני הזוג או לבני המשפחה להבין אחד את השני יותר טוב, לעבוד על תקשורת שקופה ופתוחה יותר ולפתור את הבעיות שעמן מתמודדים. היתרונות של עבודה עם מטפלים מקצועיים היא היכולת ליצור מרחב בטוח ונטול משיפוטיות, בו ניתן לבטא את הרגשות והתסכולים שלכם. המטפל יכול לתווך ביניכם על מנת שהמצב לא יסלים, ואף לתת "שיעורי בית" וכלים לפיתוח יחסים בריאים יותר לטווח הארוך. חשוב לזכור שכדי לגרום לטיפול לעבוד, המשתתפים בו חייבים להיות כנים, פתוחים ונכונים למאמץ משותף.

כיצד משפיעה התמכרות על מערכות יחסים אינטימיות?

שימוש בסמים יכול להוביל לבעיות שונות ומגוונות בין בני זוג, כל שכן לחיי המשפחה, ועשויות להיות לכך השלכות מזיקות. זוגות ומשפחות עשויים להתמודד עם בעיות כלכליות, אובדן עבודה, דאגות הקשורות לבריאות, חוסר אמון, תקשורת לקויה ואף דפוסים של יחסי תלות ומערכת יחסים רעילה. כמו כן, תחת שימוש בסמים קיים גם סיכון להתעללות מילולית ורגשית ולאלימות פיזית. למעשה, ישנו סיכוי גבוה שהורים אשר מתמודדים עם בעיית סמים יתעללו בילדיהם. 

התמכרות לסמים יכולה גם להשפיע על התפקוד המיני, וכתוצאה מכך, אחד מבני הזוג עשוי להרגיש דחוי, לא מסופק או לא אהוב.

התמכרות לסמים וחיי מין

שימוש לרעה בסמים עלול להשפיע על הבריאות הגופנית והנפשית וסביר להניח שתהיה לו גם השפעה שלילית על ביצועיים מיניים, תפקוד ויצירת אינטימיות. הסיכוי לבעיות מיניות אצל גברים שפיתחו תלות בסמים מאוד גבוה והם עשויים לסבול מאובדן חשק מיני, הפרעות זקפה ושפיכה מוקדמת. למעשה כחומרת ההתמכרות כך ההשפעה על בריאותו המינית של הגבר תהיה מוגברת, והדבר יקבל משנה תוקף גם לאחר תקופת התנזרות ארוכה. 

מחקרים מצביעים על כך שהתפקוד המיני של מכורים לסמים יכול לפגוע במידה משמעותית בהנאה המינית  שלהם ובחוויית האורגזמה. למרות שחלק מהאנשים שמשתמשים בסמים כמו קוקאין כן יחוו תשוקה מינית מוגברת בעת השימוש בסם, אך נמצא כי בטווח הארוך, השימוש בקוקאין דווקא מפחית את ההנאה המינית. 

כמובן שלא רק הקשר המיני מושפע מהשימוש בסמים, אלא גם הקשר הרגשי והאינטימי בין בני הזוג. רגשות כמו טינה וחוסר אמון הם אינם בסיס לקרבה ותשוקה, להיפך, הם עשויים לפגוע במשיכה. ייעוץ זוגי ומשפחתי יכול לעזור לבני הזוג לפתור את התחושות השליליות ולהחזיר את האינטימיות לזוגיות. 

התמכרות ובגידה

שימוש לרעה בסמים אינו בהכרח מצביע על חוסר נאמנות, אולם הוא מגביר את הסיכון לקבלת החלטות גרועות בעת השימוש. נטילת סמים פוגעות בכושר השיפוט ומסירה עכבות, כך שאנשים כן יכולים למצוא את עצמם מקיימים יחסי מין מחוץ לנישואים או מחוץ למערכת היחסית, גם אם לא היו עושים זאת כאשר הם מפוקחים. 

יחד עם זאת, בל נשכח שברוב המקרים בגידה נובעת מבעיה שורשית יותר ומישהו עם בעיית סמים עשוי להשתמש בהתמכרות שלו כתירוץ על מנת להצדיק את הבגידה. מיותר לציין שבגידה עשויה לפגוע מאוד במערכת היחסים ועשוי לקחת זמן רב כדי להחזיר את האמון, אם בכלל. טיפול זוגי ומשפחתי עשוי לעזור לזוגות לעשות את הצעד הראשון בדרך לבנות מאפס מערכת יחסים מספקת וכנה.

מה עליי לעשות אם בן או בת הזוג שלי מתמודדים עם התמכרות?

הגבול בין תמיכה בבני הזוג המתמודדים עם התמכרות פעילה לסמים, לבין העלמת עין מהתנהגות בעייתית מאוד דק. למרות שהכוונה היא לעזור, ההגנה על בני זוג או בני משפחה מההשלכות של השימוש בסמים עשויה להיות הרת גורל. זו הסיבה שבשאטו, מבית רשת איזון, מציעים גם טיפול זוגי ומשפחתי לבני המשפחה של מטופלים שעוברים גמילה מסמים. 

הטיפול יכול לספק כלים חשובים ולעזור להציב גבולות מחד, ומאידך לקיים קשר מבין, אוהב ומכיל. אי-זון זו רשת מובילה של בתים מאזנים בפריסה ארצית אשר מציעה מעטפת טיפולים רב מערכתית למתמודדים עם התמכרות ובני משפחתם, כי אנו מאמינים שרשת תמיכה חשובה להצלחת תהליך הגמילה ולחזרה לחיים בריאים. 

אז אם יקיריכם סובלים מהתמכרות לסמים, צרו קשר עם בית  E-זון הקרוב למקום מגוריכם כדי לקבל המלצה לטיפול המתאים.

תפריט

לפרטים וקביעת שיחה עם הצוות שלנו