בניית מערכת תמיכה חברתית בגמילה

בניית מערכת תמיכה חברתית בגמילה

בניית מערכת תמיכה חברתית היא אחד המרכיבים המרכזיים והחשובים ביותר בתהליך גמילה מכל סוג, בין אם מדובר בגמילה מקוקאין ובין אם בגמילה מתרופות פסיכיאטריות. התמיכה החברתית מתפקדת כעוגן בטוח, מה שמעניק למכורים תחושת שייכות וביטחון לאורך שלבי השיקום ובמהלך החזרה לחיים בריאים ונורמטיביים. 

ללא מערכת תמיכה, אנשים המתמודדים עם התמכרות עשויים לחוות תחושות של בדידות, חוסר אונים ואובדן כיוון, תחושות שעלולות להקשות עליהם להתמודד עם התשוקה לחומרים הממכרים. בנוסף, העדר תמיכה עשוי להגביר את הסיכון שיחזרו להשתמש בסמים או תרופות פסיכיאטריות, שכן לאנשים המתמודדים עם התמכרות קשה לשמור על יציבות רגשית ופיזית בכוחות עצמם. לכן בניית מערכת תמיכה זו פעולה חשובה שיכולה לעזור להתמודד עם אתגרים, תוך שממקסמת את הסיכויים להצלחה בתהליך הגמילה.

החשיבות של מערכת תמיכה חברתית בתהליך הגמילה

כל תהליך גמילה, נחשב למאוד מורכב ומאתגר, וכרוך בהתמודדות עם קשיים פיזיים ורגשיים כאחד. מטופלים שעוברים גמילה מקוקאין למשל, מתמודדים עם תחושות חזקות של תשוקה לחזור להשתמש בסם, קשיים רגשיים תחושת בדידות ואובדן שליטה, שלא לומר תסמינים פיזיים בעת הגמילה עצמה. מערכת תמיכה חברתית חזקה יכולה לתפקד כמקור כוח עבורם בתקופות הקשות הללו, בכך שהיא מבטיחה שהם יהיו מוקפים באנשים שתומכים בהם ללא תנאים, מה שיגרום להם להרגיש שהם לא לבד.

מחקרים מראים כי מטופלים שזוכים לתמיכה חברתית יעילה במהלך תהליך הגמילה נוטים לשמור על אורח חיים נקי ובריא לזמן רב יותר. תמיכה חברתית גם תורמת לתחושת השייכות, אנשים שמתמודדים עם התמכרות לא פעם מרגישים מנותקים מהחברה ומבודדים. על כן, בני משפחה, חברים או קבוצות תמיכה, יכולים לספק תמיכה נפשית ולשפר את היכולת להתמודד עם הקשיים בדרך להחלמה. 

תפקיד המשפחה והחברים בתהליך התמיכה

המשפחה והחברים ממלאים תפקיד מרכזי בהצלחת תהליך הגמילה. הם יכולים להעניק חיזוק חיובי, לספק תמיכה רגשית, ולעזור לאנשים שמתמודדים עם התמכרות לשמור על מסגרת יציבה ובריאה. תהליך גמילה מקוקאין, כרוך לעיתים קרובות בתחושות פיזיות כמו עצבנות, דיכאון וחרדה. במקרה זה, החברים והמשפחה יכולים לספק אוזן קשבת, לגלות אמפתיות ולעזור למטופלים להישאר ממוקדים במטרותיהם.

בנוסף, תמיכת המשפחה תסייע למנוע הישנות ואת החזרה לשימוש. על ידי שמירה על ערוצי תקשורת פתוחים ורגישים, המשפחה יכולה לשמש כחומה בצורה מפני לחצים חיצוניים, אשר עלולים להחזיר את המכור להרגליו הישנים. מצד שני, חשוב שהמשפחה תכיר גם את הגבולות שלה ותדע מתי להיעזר באנשי מקצוע כדי להעניק תמיכה נכונה ואפקטיבית למטופל שמתמודד עם התמכרות.

יצירת סביבה תומכת בגמילה מתרופות פסיכיאטריות

גם התהליך של גמילה מתרופות פסיכיאטריות עשוי להיות רגיש במיוחד, שכן במהלכו האיזון הנפשי והפיזי של המטופל עשוי להיפגע. לכן סוג כזה של גמילה מצריך מערך תמיכה ייחודי, טיפול רפואי והשגחה צמודה מצד אנשי מקצוע. מלבד התמיכה מהבית, במרכז גמילה המטופל נחשף למטופלים נוספים, אשר עברו את מה שהוא עבר. לאחר שהתסמינים הפיזיים של הגמילה חולפים והמטופלים מתחילים להשתתף בקבוצות טיפול, הם יכולים להכיר מטופלים נוספים שמבינים אותם ואת מצבם, מה שיעזור המון לתהליך הטיפול. 

לכן כדי שתהליך הגמילה יצלח, יש לעודד את המטופל לשתף את הקרובים לו בתחושות שהוא חווה, ואף יותר מכך, לשתף פעולה עם הטיפול במרכז הגמילה, כדי ליצור לעצמו גם שם מרכז תמיכה. סביבה תומכת שמבינה את התהליך הרגשי והמנטלי שעובר על המטופל, יכולה לסייע להפחית את החשש והחרדה, ולתרום לתחושת היציבות והביטחון. 

שמירה על מערכת התמיכה לאחר הטיפול

אם רוצים לשמור על התוצאות של תהליך הגמילה לאורך זמן, חשוב להמשיך לטפח את מערכות התמיכה גם בתום הטיפול. מערכת תמיכה חברתית חזקה, שפועלת מחוץ למסגרת הטיפולית, יכולה למנוע מהמטופלים לחזור לשימוש בסמים או תרופות פסיכיאטריות, שכן היא מאפשרת להם להישאר מחוברים למסגרת חיובית ובריאה ולהתרחק ממסגרות אחרות שהייתה להן השפעה יותר שלילית. 

חשוב לזכור, שמטופלים שעברו גמילה מקוקאין או גמילה מתרופות פסיכיאטריות זקוקים לתמיכה גם לאחר סיום הטיפול, שכן תהליך השיקום שלהם עלול להימשך זמן רב. לכן, לא פעם, מומלץ שימשיכו ללכת למפגשים טיפוליים פרטיים או קבוצתיים כדי לשמור על ההישגים.

הרשמה לקבוצות תמיכה 

מעבר לקבלת תמיכה מצד משפחה וחברים קרובים, מומלץ גם להירשם לקבוצות ייעודיות להתמכרויות. קבוצות אלו מאפשרות למטופלים שעברו גמילה להתחבר לאנשים נוספים שמתמודדים עם קשיים דומים, וכך לחוש פחות בודדים. קבוצות תמיכה, כמו קבוצות ייעודיות לגמילה מקוקאין, מציעות מרחב בטוח שבו המטופל יכול לשתף את תחושותיו, להתייעץ ולקבל תמיכה מותאמת לצרכיו האישיים.

קבוצות תמיכה מאפשרות למטופלים ליצור קשרים חדשים שמבוססים על ערכים חיוביים, כתוצאה מכך הם נהנים מהטוב שבשני העולמות – היכולת להתגבר על ההתמכרות, לצד היכולת לפתח קשרים חברתיים חדשים, ליצור לעצמם תחושת שייכות וגם לתמוך באחרים, מה שיכול לתרום המון להצלחת תהליך השיקום בטווח הארוך.

תמיכה חברתית ככלי להצלחה בגמילה

תהליך הגמילה מהתמכרות אינו קל, אך עם מערכת תמיכה חברתית נכונה, אנשים שמתמודדים עם התמכרות יכולים להתמודד עם כל אתגר ולהצליח לשקם את חייהם ולצאת לדרך חדשה. מרכז הגמילה של איזון מציע סביבה פרטית ודיסקרטית, שבה ניתן לבנות מערך תמיכה יציב וחזק לאורך כל הדרך, בין אם במרכז עצמו ובין אם מחוצה לו. 

ברשת E-ZONE שמים דגש רב על שיתוף פעולה בין המטופלים לבין בני משפחתם, ומעניקים מעטפת טיפולית שמלווה את המטופלים גם לאחר תהליך הגמילה, כדי להבטיח הצלחה מלאה! אנו כאן עבורכם, עם שלל תוכניות טיפול מותאמות אישית! מוזמנים לפנות אלינו לפרטים נוספים.

תפריט

לפרטים וקביעת שיחה עם הצוות שלנו